Strona 3 z 3 Innym, teĹź ciekawym problemem jest liczba i rozmieszczenie okien w Gmachu. Odgrywaja one pewnÄ
rolÄ w powieĹci. Nie ma ich na planach w ksiÄ
zce. Autor przedstawia natomiast opis ich rozmieszczenia w skryptorium (1sze piÄtro) i w bibliotece â 2 gie pietro. Nic prawie nie wspomina o oknach na parterze. W ciÄ
gu caĹej akcji bardzo istotne jest to, Ĺźe Gmach jest co wieczĂłr zabezpieczany przed tym aby nikt nie mĂłgĹ doĹ wtargnÄ
Ä. Od strony opactwa moĹźe w do gmachu nie moĹźna siÄ dostaÄ po jego zamkniÄciu. Od stronu opactwa okna byĹyby sĹaba zaporÄ
dla ewentualnego intruza. Zatem tak okien chyba nie ma. Ale oznaczaĹoby to, iĹź w kuchni za dnia panuje ciemnoĹÄ oĹwietlana jedynie Ĺuczywami czy teĹź kagankami. Jednak nie â bo w pewnym miejscu dowiadujemy siÄ, ze z wewnetrznego dziedziĹca wychodzÄ
okna na wszystkie strony na wszystkich piÄtrach. Zatem jest ĹwiatĹo dzienne w kuchni. I faktycznie moĹźe w niej nie byÄ okien od strony opactwa. A co z drugÄ
czÄĹcia parteru - z refektarzem â w ktĂłrym okna jeĹli sÄ
, to od strony przepaĹci? Tu przychodzi nam z pomoca autor, ktĂłry powiada: â .... z caĹÄ
pewnoĹciÄ
z jednego z okien wychodzÄ
cych trzema rzÄdami piÄter na cztery strony baszty skierowane ku przepaĹciâ (s.40). Trzy piÄtra, trzy rzÄdy okien (chodzi tu o basztÄ wschodniÄ
). Zatem w refektarzu sÄ
okna! Wstawiam je na planie. Wracam po kilku dniach do tego zdania. Zaraz, zaraz - dlaczego niby okna te majÄ
wychodziÄ na cztery strony baszty? PrzecieĹź z planĂłw â zarĂłwno tych zamieszczonyh w ksiÄ
zce jak i z moich jasno wynika Ĺźe z baszty wschodniej, ktĂłra ma piÄÄ okien na kaĹźdym piÄtrze dwa wychodzÄ
na opactwo â a w kieruku przepaĹci trzy.
CzyĹźby Eco zabĹÄ
dziĹ we wĹasnym labiryncie planĂłw zapiskĂłw i notatek.? WzbudziĹo to moja czujnoĹÄ. ZacĹźÄ
Ĺem dokĹadniej sprawdzc róşne szczegĂłĹy. I okazaĹo siÄ Ĺźe takich bĹedĂłw jest wiÄcej! Oto bowiem wpominajÄ
c pierwszÄ
wizytÄ z skryptorium Adso w swoich wpsomnieniach pisze âDotarĹszy na szczyt schodĂłw weszliĹmy przez pĂłĹnocnÄ
baszte do skryptoriumâ (s.85) podszac gdy w pĂłĹnocnej baszcie nie ma Ĺźadnych schodĂłw. Znowu kiedy Wilhelm odgaduje strukturÄ labiryntu powiada iĹź jest w nim 8 czorokÄ
tnych pokoi bez okien â podczas gdy za chwilÄ Adso mĂłwi, Ĺźe takich pokoi jest cztery (s.252). Drobniejszych niescisĹoĹci teĹź jest trochÄ.
Parter Gmachu
1 - kuchnia;
2 - refektarz (jadalnia);
3 - wielki kominek;
4 - schody do skryptorium i biblioteki;
5 - drzwi;
6 - schody do skryptorium;
7 - palenisko;
8 â drzwi
;
9 â piec chlebowy;
10 â schody do skryptorium;
11 - âĹlepyâ dziedziniec.
 Pierwsze piÄtro Gmachu 1 - schody do refektarza (na dĂłĹ) i do biblioteki ( do gĂłry);
2 - schody do kuchni (na dĂłĹ);
3 - schody do kuchni (na dĂłĹ);
4 - stóŠWenecjusza;
5 - wielki kominek;
6 - âstudniaâ nad âĹlepymâ dziedziĹcem;
7 - stoĹy do pracy ( kaĹźdy przy oknie);
8 â Ĺaweczka na ktĂłrej przesiadywaĹ Jorge
PowiedzieÄ ktoĹ moĹźe, Ĺźe siÄ czepiam jako iĹź szczegĂłĹy te nie wpĹywajÄ
na przebieg akcji. Owszem nie wpĹywajÄ
, ale przypatrzmy siÄ postÄpowaniu autora. OtĂłz najpierw przez rok buduje on powieĹciowÄ
rzeczywistoĹc. Dba nawet o takie szczegĂłĹy jak liczba schodĂłw. Bawi siÄ z czytelnikiem odpowiednio konstruujÄ
c powieĹÄ i budujÄ
c napiÄcie. JednoczeĹnie - poprzez postaÄ Wilhelma skĹada hoĹd Ĺcisle logicznemu rozumowaniu. A tu te starannie zaplanowane szczegĂłĹy nie zgadzajÄ
siÄ. Czy pisarz pomyliĹ siÄ bo ten Ĺwiat byĹ juĹź zbyt skomplikowany. A moĹźe specjalnie tak postapiĹ, zastawiajÄ
c puĹapki na czytelnika, tak jak zastawia siÄ je w labiryntach strzegÄ
cych skarbĂłw? A moĹźe chciaĹ w ten sposĂłb podkreĹliÄ iĹź Adso â ktĂłrego w zasadzie pamietnikiem jest ta ksiÄ
zka - nie jest tak doskonaĹym logikiem jak Wilhelm i po prostu siÄ myli? SprĂłbujcie moi PaĹstwo sami odpowiedziec na to pytanie. Ja jeszcze nie wiem.
A pĂłki co zapraszam do lektury âImienia róşyâ â zarĂłwno tych ktĂłrzy czytali te ksiÄ
zkÄ â jak i tych ktĂłrzy jej nie czytali. Mam nadziejÄ, Ĺźe dzieki zamieszczonym tu planom nie bÄdziecie musieli poĹwiÄcaÄ wielkiej uwagi na rozszyfrowanie zwiÄ
zkĂłw miÄdzy akcjÄ
a jej otoczeniem co pozwoli Wam gĹebsze zanurzenie siÄ w niesamowitej atmosferze powieĹci, lub teĹź pozwoli na zabawÄ z ksiÄ
ĹźkÄ
, zabawÄ do jakiej zachÄca sam Umberto Eco.
Wszystkie cytaty wg wydania PIW, Warszawa, 1997
Plan opactwa
1 â szpital;
2 â warzywnik;
3 â ĹaĹşnie;
4 â Gmach;
5 â refektarz (jadalnia);
6 â kuchnia;
7 - cmentarz;
8 - kostnica (ossarium, pod cmentarzem);
9 â kosciĂłĹ;
10 â kaplica z wejĹciem do kostnicy (w lewej bocznej nawie przy oĹtarzu;
11 â stelle (Ĺawy) chĂłru â przed bocznymi nawami przy oĹtarzu;
12 , 13 - dormitorium (izby zakonnikĂłw);
14 â austeria (dom dla pielgrzymĂłw);
15 - kapituĹa (miejsce zgromadzeĹ) i dom opata;
16 â dziedziniec otoczony kruĹźgankami;
17 - ogrĂłd;
18 â chlewy;
19 â obory; 20 â stajnie;
21-23 - zagrody; 24 - kuĹşnia;
25 â latryny;
26-31 - wytĹaczarnie,mĹyny, spichrze, piwnice, budynek nowicjuszy, zagrody
; 32 â prawdopodobnie straznica przy bramie. - miejsca Ĺmierci zakonnikĂłw (nie podajÄ, ktĂłrych gdzie â
Ĺźeby nie psuÄ wÄ
tku kryminalnego, tym osobom, ktĂłre jeszcze ksiÄ
Ĺźki nie czytaĹy.
- podziemne przejĹcie z Gmachu do koĹcioĹa
|